Kan släkting som i två år har utsatt andra för störande kontakter göra sig skyldig till ofredande?

Hej, min man och jag blir kontinuerligt sedan 2 år störda av en släkting. Han beter sig barnsligt genom vinka,göra grimaser, tuta med bilen samt går på oss när vi rör oss på gatorna. Åker förbi på moped när vi sitter på restaurang och gör grimaser. Han har attackerat mig genom att jag ska flytta på mig, annars jävlar. Vi vet inte varför han gör så här, har frågat men får inget svar. Senast häromdan skriker han åt min man ....knullare och att han har barn på bygden. Detta börjar bli ohållbart då vi inte kan röra oss fritt, samt pinsamt då det ofta sker bland andra människor. Vad kan vi göra åt saken då det är omöjligt att prata med honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Släktingen kan ha gjort sig skyldig till ofredande

Det brott som jag tänker ligger närmast din beskrivning är ofredande (BrB 4 kap. 7 §). Där står bland annat att man utsätter någon annan för störande kontakter. Genom att släktingen tutar, gör grimaser och ropar mot din man anses detta fall inom "störande kontakter" eftersom det verkar ha skett många gånger, sker öppet bland andra människor och är kränkande mot er. Du skriver även att släktingen har attackerat dig och det räknas som ett fysiskt antastande vilket också faller in under brottet ofredande.

För att det ska röra sig om ofredande krävs det också att gärningen har varit ägnad att kränka din och din mans frid på ett kännbart sätt. Du skriver att ni kontinuerligt sedan två år tillbaka blir störda av denna släkting och med tanke på att släktingen verkar störa er så fort ni rör er ute samt att du skriver att ni inte kan röra er fritt så anses er frid kränkas. Att släktingen beter sig på detta sätt mot er är ingenting som du och din man rimligen bör tåla.

Släktingen måste ha uppsåt för att dömas för brott

För att släktingen ska kunna göra sig skyldig till ofredande så krävs det att denne har uppsåt till sina gärningar (BrB 1 kap. 2 § första stycket). Detta innebär att släktingen måste haft en avsikt med att trakassera er. Eftersom ni har ifrågasatt släktingens beteenden och släktingen fortsätter trots allt så tyder det på att denne har uppsåt med sina gärningar.

Eftersom ni redan har försökt prata med släktingen utan resultat skulle ni enligt min bedömning kunna anmäla släktingen för brottet ofredande.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare