Kan separerade makar tränga sig in andra makes bostad?

Hej! Sedan en längre tid tillbaka bor jag och min fru åtskilda pga. att hon utsatt mig för brott och jag inte tål henne. Men vi är inte skilda. Hon brukar alltid komma in i huset jag bor i bara sådär och provocera mig till bråk, nu senast började vi slåss och polisen fick komma och föra iväg henne. Polisanmälan är upprättad. Men jag undrar, har hon verkligen rätt att tränga sin in i huset och behandla mig så förbannat illa så länge vi är gifta?

Lawline svarar

Hej, och tack att du valde Lawline med din fråga!

Om ni bor åtskilda, så har ni båda varsin bostad, så är ett olovligt intrång i lägenheten brottsligt.

Det innebär att den som går in i din bostad utan ditt samtycke begår hemfridsbrott enligt 4:6 BRB.

Detta gäller även om ni är gifta, det avgörande rekvisitet är att ni har olika bostäder, och hon tar sig in i ditt utan ditt samtycke.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare