Kan särkullbarn ärva trots testamente och äktenskapsförord?

Kan min son ärva sin far som är särkullsbarn?Fast att fadern skrivit över allting på sin nuvarande fru,och att dom har äktenskapsförord?Detta har gjorts för att hon inte vill att min som inte ska ärva nånting.

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) samt i ärvdabalken (ÄB).

Äktenskapsförord är ett avtal som skrivs mellan makar om vad som ska vara enskild egendom i äktenskapet (7 kap. 2 § 1 stycket 1 punkten ÄktB). Detta har endast betydelse vid en bodelning för att avgöra vilken egendom som ska räknas som giftorättsgods och delas lika mellan makarna, och vilken egendom som är enskild (7 kap. 1 § och 7 kap. 3 § ÄktB). Den egendom som är gemensam giftorättsgods räknas ihop från både fadern och hans fru och delas sedan lika mellan båda. Faderns kvarlåtenskap kommer då vara det gemensamma giftorättsgodset delat på 2, + faderns eventuella enskilda egendom (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB). Makarna kan dock komma överens om att enskild egendom ändå ska ingå i bodelningen (10 kap. 4 § ÄktB), vilket skulle medföra att även den enskilda egendomen ska delas lika mellan makarna vid bodelning.

Att fadern har "skrivit över allting på sin nuvarande fru" tolkar jag som att du menar att han har skrivit testamente i förmån till hans nuvarande fru. Men oavsett hur dem gör så kommer ett särkullbarn ha rätt att direkt begära ut sin laglott när fadern går bort. Laglotten är lika stor som halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten = faderns kvarlåtenskap / antal arvingar fadern har. En bröstarvinges (avkomlingars/barns, inkluderat särkullbarns) laglott kan man aldrig med bindande verkan testamentera bort (2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § 1 stycket ÄB). För att göra rätten till laglotten gällande direkt när det förekommer ett testamente krävs att särkullbarnet (din son) påkallar jämkning av testamentet inom 6 månader från att han blev underrättad om och mottog kopia av testamentet (7 kap. 3 § 1 stycket ÄB).

Svaret på din fråga är alltså ja, ditt barn som är särkullbarn i faderns nuvarande äktenskap har alltid rätt att ärva minst laglotten direkt när fadern dör. Särkullbarnet kan alltså teoretiskt sätt inte lämnas arvlös.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare