FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/07/2023

Kan särbos göra anspråk på varandras egendom?

Hej, Jag har en särbo, som bor hos mig till och från. Jag har en bostadsrätt, som jag införskaffat ca 1,5 år innan vi träffades. Jag står själv på kontraktet. Jag har köpt allt bohag själv. Han har en egen hyresrätt. Kan han göra anspråk på min lägenhet eller min egendom om det tar slut mellan oss? Och hur måste jag i så fall bevisa att lägenheten och bohag är mitt? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Har sambos rätt varandras egendom?

Särbos har ingen rätt till varandras egendom på något sätt, det är endast i samboförhållanden som bostad och bohag blir samboegendom enligt sambolagen och kan komma att delas mellan parterna vid ett uppbrott.

När räknas man som sambos?

För att räknas som sambos krävs det att man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll och där ingen av samborna är gift. Det ska alltså finnas en viss varaktighet. I ditt fall är ni särbos, din partner kommer och bor hos dig då och då men det är inget stadigvarande och ni har inte heller ett gemensamt hushåll. Ni räknas således inte som sambos i lagens mening.

Sammanfattning

Eftersom ni är särbos och inte sambos har din partner ingen rätt att göra anspråk på varken din bostad eller bohag, utan endast en sambo hade kunnat göra sådant anspråk.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare