Kan samma person inneha två styrelseposter i en ideell förening?

Hej

Kan en och samma person vara sekreterare och kassör i en ideell förening?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När de handlar om ideella föreningar så finns det inte speciellt mycket lagstiftning. Föreningen regleras istället genom föreningens stadgar. Om det inte står något i stadgarna om att en person inte får inne två styrelseposter finns det inget som talar emot det.

Däremot kan jäv situationer uppstå, det vill säga att en styrelseledamot som är personligen berörd i ett ärende får inte delta i beslutsfattandet för den frågan, vilket följer av de allmänna regler om lojalitetsplikt som gäller för en styrelseledamot. Något mer klart svar går inte att ge utan du, hittar antagligen svaret på din fråga i föreningens stadgar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare