Kan sambons bil utmätas?

Hej kan kronofogden ta min sambos bil för mina skulder,har redan utmätning av lön .har skulder på över 400 tusen kan dem ta min sambos bil som är värd runt 140 tusen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller utmätning av någons skulder så är den principiella huvudregeln att man alltid svarar för sina egna skulder, alltså skall inte ens sambo eller make behöva ansvara för dem om de inte är gemensamma skulder.

När det gäller vilken egendom kronofogden kan utmäta behöver det alltså vara din egendom som de tar. Men det finns lite olika regler om detta i utsökningsbalken.
4 kap 17 § i utsökningsbalken säger att egendom får utmätas om det framgår att den tillhör den skuldsatte. Det behöver alltså framgå att bilen inte är din.

4 kap 18 § säger att kronofogden kan anta att egendom är din ifall du har den i din besittning, alltså har en slags tillgång och kontroll över en viss egendom, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan.

4 kap 19 § säger att ifall man bor tillsammans med make eller sambo så kan de anta att den skuldsatte personen äger egendomen om det inte görs sannolikt att den är samägd eller framgår att den tillhör den andre.

Sedan finns en extra regel i 4 kap 22 § som säger att kronofogden kan ta egendomen trots att ifall de gör ett förbehåll till den som begär utmätningen att egendomen kanske inte tillhör den skuldsatte.

Så ett enklare svar blir då att du behöver bevisa för kronofogden att bilen inte tillhör dig alls, inte ens delvis (samägd egendom kan utmätas i helhet enligt en annan regel i 8 kap 8-9§§) genom att exempelvis visa registreringen av bilen och att det där framgår att din sambo är den rätta ägaren.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare