kan sambons barn ärva huset?

Hej! Min mor och hennes pojkvän har varit tillsammans i ca 35 år. De har under alla åren varit skrivna på olika adresser. De är inte gifta. Pojkvännen har nu sålt sitt eget boende och flyttat in hos min mor 2017 och är nu skriven på hennes adress.

Om det värsta skulle hända nu att hennes pojkvän går bort, kommer då hans barn att ärva halva huset?

Bör de skriva någon typ av papper?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nu nämner att din mor och hennes pojkvän inte är gifta, och att hon flyttat in hos din mor, vilket innebär att de i lagens mening nu är sambor. Huset däremot är inte samboegendom. En bostad är endast samboegendom om man anskaffat den för att bruka tillsammans men av din fråga framgår att hon ägde sin bostad innan han flyttade in (3 § Sambolagen).

När en person går bort så ska dennes arvingar ärva. Sambor ärver inte varandra så i hans fall är det hans barn som kommer ärva honom, precis som du skriver. Hans arv kommer räknas utifrån vad han äger och eventuell samboegendom (bostad och bohag) delas upp i en bodelning mellan han och din mor innan hans del blir föremål för arv. Bostad och bohag (såsom möbler och andra lösa föremål) är inte samboegendom och kommer inte vara en del av bodelningen vid någons död. Det innebär också att bostaden hon köpt innan samboförhållandet inte kan bli föremål för arv till pojkvännens arvingar. Det är så lagen ser ut, så det behövs inga papper. (8 § Sambolagen)

Om han däremot tar över en bit av lånet eller äger något liknande så kan det förändra bodelningen och då kan det vara bra att skriva papper på vad som gäller.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare