FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag19/06/2022

Kan sambon köpa ut mig ur bolaget efter samboförhållandets upphörande?

Jag och min sambo äger 50% var i vår målerifirma. Nu ska vi gå isär. Kan han tvinga mej att sälja min andel? Han jobbar 100% och jag ca 25% i företaget. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst är det viktigt att framhålla att sambolagen inte är tillämplig på andelar i bolag. Sambolagen är nämligen bara tillämplig på bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk (samboegendom) (3 § sambolagen). Vad det konkret innebär är att din och sambons andel i bolaget inte kommer att ingå i en eventuell bodelning som vardera sambo kan begära vid samboförhållandets upphörande, eftersom andelarna alltså inte utgör samboegendom (8 § första stycket sambolagen). Din sambo kan därför inte under några förutsättningar tvinga dig till att sälja din andel med stöd av sambolagen, eller med stöd av någon annan lag för den delen. Sambolagen blandas alltså aldrig in när det gäller andelar i bolag. Hur mycket ni båda arbetar i bolaget saknar juridisk relevans.

Däremot skulle det kunna finnas en utköpsklausul i ett eventuellt aktieägaravtal som skulle kunna ge din sambo en rätt att “köpa ut dig” ur bolaget. Ett sådant villkor skulle kunna finnas som ett passivt villkor eller i form av ett villkor som “triggas igång” av en viss händelse, såsom att samboförhållandet upphör, även fast det kanske inte är så vanligt med just ett sådant villkor. Eftersom du ställer denna fråga verkar det ju dock inte som att du har skrivit under något sådant avtal med en utköpsklausul som ger din sambo rätt att köpa ut dig, och om du inte har skrivit under något sådant avtal kan din sambo alltså inte köpa ut dig om du skulle motsätta dig att bli utköpt. Med det sagt kanske det inte alltid är så ekonomiskt (eller psykiskt) gynnsamt att "sitta fast" i ett bolag tillsammans med sitt ex.

Mer vanligt än utköpsklausuler är hembuds- eller förköpsklausuler. Dessa klausuler skulle kunna ge din sambo förtur till att köpa dina andelar i bolaget, om du ändå skulle besluta dig för att sälja dina andelar tillslut.

Tveka inte att skicka in en ytterligare fråga om några frågetecken kvarstår!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare