Kan sambo vittna i ett mål trots att vederbörande närvarat under muntlig förberedelse?

Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med en fråga.

Om en sambo till en part närvarar i en muntlig förberedelse i tingsrätten är dennes roll som ett framtida vittne I samma mål "förbrukat"?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns en fri bevisföring, innebärande att parterna i princip kan åberopa vad som helst som bevis. Därefter är det upp till domstolen att avgöra vilket bevisvärde en uppgift eller ett vittne har. Sambons roll som vittne är således inte "förbrukad", hen kan kallas som vittne. Däremot finns det en risk att domstolen bedömer vittnesuppgiften som svag. Det finns dock en risk att samma bedömning görs oavsett, just för att det är en sambo. Något klarare svar än så går tyvärr inte att ge, det måste göras en bedömning i varje enskilt fall av domstolen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare