Kan sambo göra anspråk på arv trots gemensamma barn?

Min syster och jag ärver min mor som är änka. Kan systerns sambo göra något anspråk på hennes del? De har gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Enligt lag ärver sambor aldrig varandra. Det spelar alltså ingen roll hur länge de har varit tillsammans eller att de har gemensamma barn. I lagens mening är det i princip ingen skillnad på att vara ensamstående eller sambo när det gäller arv. Om man som sambor vill ärva varandra måste ett testamente skrivas.

Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken utgör den närmaste arvingen arvlåtarens (din mors) avkomlingar (barn, barnbarn o.s.v.)

Den legala arvsordningen tillämpas endast om det inte finns testamente. Genom testamente kan man alltså fördela sin egendom på annat sätt än vad lagen stadgar.

Sammanfattningsvis innebär det att din systers sambo inte kan göra något anspråk på arvet från eran mor om det inte finns något testamente emellan din syster och hennes sambo. När din syster går bort tillfaller hennes del av arvet istället hennes barn. Sambon får alltså ingenting.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Önskar dig även ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare