Kan sambo bo kvar efter dödsfall?

Vi är inte gifta men vi har ett hus där min sambo äger 2/3 och jag 1/3. Vi har två barn vardera från tidigare äktenskap men inga gemensamma. Vi vill att om en av oss dör ska den andre få bo kvar i huset så länge han/hon önskar. Först vid en senare försäljning eller om personen dör ska arvsfördelningen ske. Detta gäller bara fastigheten, inte enskild förmögenhet. Är detta möjligt? Kan vi avtala själva med barnen? Är sådant avtal juridiskt bindande? Eller hur kan vi göra? Det finns ingen sådan förmögenhet att en part kan lösa ut laglott.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt sker en bodelning om en sambo begär det vid dödsfall, då samboskapet då tar slut (8 § sambolagen). Det skulle dock inte ge den efterlevande sambon större ägande, om inte du är den som överlever din sambo.

Eftersom det inte finns möjlighet att lösa ut laglott, och inte heller är möjligt att förordna om sin kvarlåtenskap på något annat sätt än genom testamente är det inte möjligt att avtala om det. Ett testamente kan dock hjälpa till med att i vart fall delvis reglera ägandeförhållandena, och ge den efterlevande sambon ett något större ägande. Avtal som reglerar kvarlåtenskap är inte bindande (17 kap. 3 § ÄB).

Inte heller att gifta sig skulle lösa problemet, då en efterlevande make endast har arvsrätt före gemensamma barn (jfr. 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)).

Sammanfattningsvis är det inte möjligt att på ett juridiskt bindande sätt avtala om att den efterlevande sambon ska få bo kvar i huset. Det är dock möjligt att avtala med arvingarna och hoppas att de håller ett sådant avtal, även om det inte är juridiskt bindande.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare