Kan sambo ärva med fri förfoganderätt?

Om man har skrivit fri förfogande rätt på all egendom i testamentet, gäller det samma för sambo

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du kan skriva i ett testamente att din sambo ska ärva dig med fri förfoganderätt. I så fall tillfaller din egendom sambon vid din död, och när sedan din sambo dör så ska det som din sambo ärvde med fri förfoganderätt efter dig delas mellan dina legala arvingar. Detta fungerar på samma sätt som den fria förfoganderätt som äkta makar har efter varandra, se 3:1 ÄB. Värt att tänka på är att om du har barn har dom rätt att få ut sin laglott, det vill säga en lika stor andel per syskon av hälften av det du ägde 7:1 ÄB. Om du har barn så kan du alltså bara testamentera bort hälften till din sambo.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare