Kan säljaren ändra överenskommet kontrakt?

Hej. Jag har nyligen kommit överens med en bilhandlare om ett nybilsköp. Köpet skall genomföras helgen vecka 39. Vi är överens om bilens pris och eftermonterad dragkrok.Nu ringde säljaren och säger att det finns mer utrustning på bilen som jag inte har blivit informerad om vid tillfället då vi kom överens om priset. Det gäller är en bränslevärmare som säljaren själv hävdar att han inte visste att den var utrustad med. Hans förslag var att han kunde ge mig ett riktigt bra pris på den då den ny kostar runt 25k. Min fråga lyder då. Kan säljaren ändra pris på ett överenskommet kontrakt som jag har gett mitt godkännande på, dock via mejl? Kan jag i sin tur begära att dom monterar bort det ej överenskomna produkten alternativt att den skall ingå. Den är demonterbar nämligen. Ingen bil levereras med den från första början. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Omständigheterna i din situation
Jag förstår det som att du har fått ett erbjudande om att köpa en specifik bil via mejl av säljaren. Och du har godkänt köpekontraktet för bilen innan hans erbjudande gick ut. Säljaren ändrade sig sedan när han upptäckte att kontraktet inte var som han tänkte sig.

Din lagliga situation

Som jag ser det är detta en typisk situation där kontrakt har ingåtts när du acceptera säljarens erbjudande via mejl. Detta betyder att säljaren är bunden av det erbjudande som han gjort till dig och du har accepterat erbjudandet. Resultatet blir att du ska få köpa bilen med den utrustning bilden hade när säljaren gav dig erbjudandet och för det priset som han sa till dig.

Lagligt stöd som bevisning

Det kan vara så att säljaren inte vill hålla med om det du framför. Jag ska därför nu kort berätta var det finns lagstöd för dig att få köpa bilen med den extra utrustningen till det pris som du och säljaren kommit överens om.

I avtalslagen finns det stöd för dig att få köpa bilen för det pris som ni har kommit överens om med den extra utrustningen. I bestämmelsen står det att en säljare som ger ett erbjudande till en viss kund är bunden av det. Säljaren är bunden av erbjudandet om kunden svarar på erbjudandet innan tiden för erbjudandet gått ut.

Ifall erbjudandet var för en modell och inte en specifik bil

Jag anser att du har rätt att få köpa bilen utan extra utrustningen för överenskommet pris om det är så att erbjudandet var för en viss bilmodell.

Som sammanfattning anser jag att säljaren är bunden av sitt erbjudande. Du ska alltså få köpa bilen med utrustningen för det pris som du godkände via mejl. Detta är med förutsättningen att erbjudandet var för en specifik bil.

Jag hoppas mitt svar har gett dig hjälp i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare