Kan säljare begära avgift vid ångerrätt vid nätauktion?

Vid en nätauktion mellan en privatperson och en näringsidkare kan näringsidkaren då begära en avgift om privatpersonen utnyttjar ångerrätten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten för min bedömning

Vanligen bestäms villkoren för nätauktioner i förväg och både köparen och säljaren accepterar således villkoren när respektive part blir medlem på auktionssidan. Eftersom jag inte har någon information om särskilda villkor i detta fall så utgår mitt svar från att inga särskilda villkor förekommit.

Lagstadgad ångerrätt
Möjlighet till ångerrätt beror på om säljaren är en näringsidkare eller privatperson. Du nämner att säljaren är en näringsidkaren och därför har du som konsument ångerrätt, det vill säga rätt att frånträda avtalet, genom att meddela säljaren inom 14 dagar (2 kap. 10 § lag om distansavtal och avtal utanför avtalslokaler). Du har således rätt till ångerrätten och säljaren kan därför inte begära dig på någon avgift för att du utnyttjar din ångerrätt.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare