Kan ringa narkotikabrott påverka mitt körkortstillstånd?

Jag åkte fast för ringa narkotika brott, jag visade positivt på cannabis i kissprovet. Jag övningskör just nu med mina föräldrar och jag undrar nu om och hur detta kommer påverka mitt körkortstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I körkortslagen (1998:488) finns ett antal fall då ett körkort ska återkallas, bland annat vid grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri m.m. men även andra brott som körkortshavaren gjort sig skyldig till för vilket det kan antas att vederbörande inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (5 kap. 3 § p6 Körkortslagen). Reglerna för återkallelse av körkort är desamma som för återkallelse av körkortstillstånd (5 kap. 2 § Körkortslagen).

Bestämmelsen innebär att ett körkort kan återkallas även för brottslighet som inte är trafikrelaterad, t.ex. att du dömts för ett ringa narkotikabrott vid ett annat tillfälle. Då reglerna om återkallelse är desamma för körkortstillstånd som körkort, innebär det att ditt körkortstillstånd kan återkallas med en efterföljande spärrtid.

Som svar på din fråga innebär det att brottet du dömts för kan medföra att körkortstillståndet återkallas. Ditt körkortstillstånd kommer däremot inte att återkallas per automatik. Om en återkallelse blir aktuell kommer Transportstyrelsen att kontakta dig. Myndigheten ska göra en bedömning i det enskilda fallet och även låta dig yttra dig innan det beslutas om en eventuell återkallelse.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare