Kan polisen ta ens körkort om man kör mot gult?

Blev stoppad av polis för ha kört mot rött påstår han jag vet att det slog om till orange mitt i korsningen men han tog mitt körkort . Så nu får jag köra 48 timmar och jag måste ha mitt körkort är egenföretagare med alla jobb runt om i Sverige och har småbarn som måste komma till skolan och träningar vad gör jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller en rödljuskörning och ett eventuellt återkallande av ditt körkort, detta regleras i Körkortslagen.

Vad är en rödljuskörning?

En rödljuskörning kan vara mer än att föraren kör igenom korsningen när trafikljuset visar rött. Att gasa vid gult ljus för att hinna över korsningen fastän det fanns tid att stanna utan risk för andra trafikanter kan bedömas som en rödljuskörning. Möjligen är det detta poliserna hänvisade till när de stoppade dig.

Vad händer om man kör mot rött?

Om en bilist gör sig skyldig till en rödljuskörning så får poliserna omhänderta körkortet på plats då det är troligt att Transportstyrelsen kommer besluta om återkallande av körkortet, 5 kap. 3 § och 5 kap. 5 § Körkortslagen. Polisens beslut att omhänderta körkortet kan inte överklagas. Det ligger nu på Transportstyrelsen att besluta om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka. Du får möjlighet att yttra sig i frågan och lämna din version. I yttrandet bör du lyfta fram att du är i stort behov av körkortet, privat och i arbetslivet. Du bör också uttrycka att du inte uppfattade det som att ljuset var rött eller ens gult när du körde förbi rödljuset.

När ditt yttrande inkommit så beslutar Transportstyrelsen i ärendet. Om de väljer att återkalla ditt körkort, vilket är en överhängande risk, så beslutar det om en spärrtid. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år och består i att du under den tiden inte får anka om ett nytt körkort och därmed inte köra bil, 5 kap. 6 § Körkortslagen. Spärrtidens längd är bestäms utifrån trafikbrottet, ditt behov av körkortet samt din tidigare uppträdelse i trafiken.

Om transportstyrelsen bedömer att det är tillräckligt med en varning istället för ett återkallande av ditt körkort så finns den möjligheten men det krävs särskilda skäl, 5 kap. 9 § Körkortslagen.

Råd

Avslutningsvis råder jag dig att verkligen lämna in ett yttrande till Transportstyrelsen, ange hur många mil om året du kör - i arbetet och privat. Beskriv att du uppfattade det som att trafikljuset var grönt och lyft fram att du sedan tidigare är ostraffad (om du är det).

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare