FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/09/2017

Kan polisen spåra oregistrerade kontantkort?

Under 2-3 års tid så har jag fått sms med snuskigt innehåll skickat till mig. Jag har fått från 12 stycken olika nummer men det är från samma person för det är alltid skrivit på dålig svenska och det är alltid samma namn som förekommer. Det verkar som att personen som skriver försöker måla upp en negativ bild av kvinnan och även området jag bor i.

Tidigare när jag har mottagit dem så har jag raderat dem och blockerat numret men det har hela tiden dykt upp från nya nummer och det verkar röra sig om oregistrerade kontantkort för den enda informationen jag kan få fram av dem är att tele2 står som operatör för samtliga. Det senaste fick jag igår och dessförinnan var det den 7 februari. Jag har tagit skärmdumpar av de två senaste som jag har sparat i fall man ska polisanmäla detta. Jag undrar om man skulle polisanmäla detta, kan polisen då spåra dessa i och med att det rör sig om oregistrerade kontantkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan polisen spåra oregistrerade kontantkort?
Ett oregistrerat kontantkort är ”identitetslöst” och det är svårt för operatören att veta exakt vem kortet tillhör. Men polisen kan begära ut uppgifter om dessa oregistrerade kontantkort och det finns en chans att operatören har tillräckligt mycket uppgifter som gör det möjligt att koppla en viss person till brottet, se lagen om elektronisk kommunikation.

Det finns också en chans att det rör sig om registrerade kontantkort eller abonnemang men att personen aktivt valt att ha hemligt nummer. Då har polisen goda chanser att få fram vem personen är eftersom operatören har dessa uppgifter. Jag misstänker att du har fått upp texten ”Okänt nummer (Operatör: Tele2 Sverige AB)” när du sökt på numret och det är en text som visas när personen aktivt valt att numret ska vara hemligt.

Vad bör du göra?
Du har blivit utsatt för detta under en lång tid och jag anser att du bör polisanmäla det och rubriceringen blir eventuellt ofredande. Fängelse finns med i straffskalan.

Personen som skickar de här meddelandena har troligtvis också gjort sig skyldig till förtal(gentemot personerna den skriver om), utifrån de uppgifter som framkommer i din fråga. Det är böter i straffskalan, om det anses som grovt är det även fängelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alicia AbreuRådgivare