FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2023

Kan Polisen ge dig böter eller omhänderta ditt körkort trots att du inte blev stoppad på plats?

Hej! Det är så att jag körde 135km/h på en 100 väg och jag låg på vänsterfil för att passera en lastbil sedan var det en bil framför mig som inte gasade för att vi båda ska passera lastbilen tillslut får jag syn på en polisbil med sirener å jag ville svänga in på höger fil men bilen framför hann svänga före och det var för tajt för mig att komma emellan lastbilen och bilen så jag gasade på någon siffra mer för att släppa fram polisen då jag trodde det var sirener för mig men dom åkte förbi mig och kom framför men aldrig stoppade mig då vi hade massa möjligheter att stanna på parkering dom 2-3 minuterna sedan passerade dom alla andra bilar. Kan dom på något sätt ge mig böter eller omhänderta mitt körkort även fast dom inte stoppade mig? Jag är nämligen fortfarande på prövotid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din situation uppfattar jag det som att du har kört för fort men inte blivit stoppad av Polisen. Jag tolkar din fråga som att du undrar om Polisen i efterhand kan ge dig böter eller omhänderta ditt körkort trots att du inte blev stoppad på plats. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning.

Polisen kan vidta åtgärder i efterhand om de kan bevisa att du kört för fort

Regler om återkallande av körkort finns i körkortslagen. Ett körkort kan återkallas om man kör för fort (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen). Polisen kan i efterhand vidta åtgärder men det krävs i sådana fall att de kan bevisa att du kört för fort. Om Polisen inte använt sig av några mätinstrument för att mäta korrekt hastighet på bilen har de kanske inget konkret bevis på att du faktisk kört för fort. Det finns inga angivelser för vilken typ av bevis som krävs för att man ska kunna hållas ansvarig för fortkörning. Detta innebär att exempelvis en film, bild eller Polisens vittnesmål kan utgöra bevis för att du kört för fort. Om det finns bevis för att du kört för fort kan Polisen både ge dig böter och återkalla ditt körkort i efterhand.

Om Polisen inte kan bevisa att du kört för fort

Det är Polisen som ska bevisa att du kört för fort. Det är inte upp till dig att bevisa att du inte kört för fort. Har Polisen inte har några bevis kommer du varken få böter eller ett omhändertaget körkort. Eftersom du inte blev stoppad av Polisen kan det vara så att de inte uppmärksammade att du faktiskt körde för fort och därav undkommer både böter och omhändertaget körkort.

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Polisen verkar ha missat att du kört för fort. Om fallet varit så att de uppmärksammat din hastighet hade de med största sannolikhet stannat dig och gett dig böter eller omhändertagit ditt körkort direkt på plats.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare