Kan polisen filma mobilanvändning och skicka hem böter i efterhand?

Hej.

Det är så att enligt lag så är det förbjudet att hålla mobilen i handen när man kör så häromdagen hade jag ironiskt nog ett samtal till polisen pga ett brott jag blivit utsatt för, men jag höll inte mobilen i handen utan den var på mina knä med högtalare. I det ögonblicket åker en polis förbi och visar tecken på att jag talar i mobil. Jag trodde att jag skulle bli stoppad men han stoppade inte mig utan fortsatte. Min fråga är kan jag lägga det bakom mig eller kan de möjligtvis ha filmat något och sedan vilja ha böter? Jag kommer ju givetvis neka då jag ej höll mobilen i handen men som det är nu så har jag tillräckligt med problem för att orka med att överklaga inte minst pga ett brott jag blivit utsatt för. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inledningsvis sägas att den nya bestämmelsen om mobilförbud i trafiken hittar du i trafikförordningen.

Du får använda dig av kommunikationsutrustning om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet

Det framgår av den nya regeln att det vid färd med ett motordrivet fordon så får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Det framgår även att föraren inte får använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen (4 kap. 10 e § trafikförordningen).

Det är alltså tillåtet för dig att prata i mobiltelefonen när du kör så länge du inte håller den i handen. Du har dock ansvar för att ditt samtal inte tar fokus från körningen på så sätt att du utgör en trafikfara.

Polisen ger i regel böter på plats

Om du exempelvis vinglat med bilen eller plötsligt sänker hastigheten på så sätt att det kan utgöra fara för andra kan du bli stoppad. Har polisen sett dig använda telefonen på ett sådant sätt att det inverkat på förandet av fordonet så kan du dömas till böter. Det sättet som du kan få böter på är alltså att polisen stoppar dig och ger dig böter på plats.

Om du inte höll mobilen i handen eller om inte samtalet annars inverkat negativt på trafiken så kan det först och främst konstaterats att du inte begått något brottsligt. Att polisen har filmat dig ser jag inte som något troligt utan ser polisen dig med mobilen i handen i trafiken så stoppar de dig direkt.

I och med att polisen inte stoppade dig insåg de nog att du inte höll telefonen i handen när de närmade sig och att det därför var onödigt att stoppa dig. Du bör därför enligt min mening inte oroa dig för att få böter hemskickat.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare