Kan polisen få tag på mina fingeravtryck när jag har snattat?

Okej, jag är 16 snart 17. Gjorde en riktigt dum grej och snattade för ca 650 kr, jag ångrar mig och vet inte hur jag ska gå till väga...

Jag tog något som låg i en förpackning, förpackningen lämnade jag i affären och varan tog jag helt enkelt...

Jag undrar nu om det finns en möjlighet att fingeravtryck på förpackningen kollas upp? Brukar man kolla upp fingeravtryck vid sådana fall? Och vad kommer jag få för straff om jag blir påkommen i efterhand? Kommer mina föräldrar bli kontaktade om fingeravtrycken kollas upp? Blev alltså inte upptäckt direkt och på plats, och fortfarande inget. Men vad görs när sådant händer? Och vad blir straffet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Utifrån din beskrivning av vad du har gjort så bedömer jag att du har begått brottet snatteri. Lagbestämmelsen om snatteri hittar du i brottsbalken 8 kap. 2§ Du hittar lagbestämmelsen om snatteri här. Brottet snatteri är en form av stöld men eftersom du stal från en butik och värdet av det du stal inte översteg 1000 kr så anser man att brottet är lindrigare än en vanlig stöld och kallas snatteri. Om man begår snatteri riskerar man böter eller fängelse upp till sex månader. Det allra vanligaste är att man döms till böter.

Om butiken har kontaktat polisen och polisen har startat en utredning så är det möjligt att de har fått tag på dina fingeravtryck från förpackningen. Jag kan inte svara på hur vanligt det är att polisen gör det i sådana här utredningar. Även om polisen skulle ha fått tag på dina fingeravtryck på förpackningen kan polisen inte automatiskt koppla ihop dina fingeravtryck med dig. Enda sättet för polisen att koppla ihop fingeravtrycken från förpackningen med dig är ifall du tidigare har varit misstänkt eller dömd för brott och lämnat fingeravtryck hos polisen tidigare så att du finns med i polisens fingeravtrycksregister.

Sammanfattningsvis; du har begått brottet snatteri och kommer sannolikt dömas till böter om du åker fast. Om polisen har startat en utredning är det möjligt att de har fått tag på dina fingeravtryck. Polisen kan dock inte koppla fingeravtrycken till dig om du inte sedan tidigare finns med i polisens fingeravtrycksregister. Om polisen trots allt kommer på att det är du som har begått brottet, så kommer dina föräldrar kontaktas eftersom du är under 18 år.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare