Kan polisen dra in ett utländskt körkort?

Hej Lawline

Min kille som inte är svensk och har utländskt körkort inom EU fick hem följande brev från polisen:

"Vid en pågående undersökning av en hastighetsöverträdelse har det framkommit att du är tänkbar förare av ett fordon som bivit fotograferad av en trafiksäkerhetskamera. Eftersom du saknar svenskt körkort begär vi en kopia av ditt utländska körkort (både fram och baksida). Är körkortet utfärdat utanför EU/EES begär vi även en översättning till engelska eller svenska. Om foto saknas på körkortet behöver vi även en kopia på din identitetshandling med foto."

Är han skyldig att skicka in en kopia av sitt utländska körkort?

Kan polisen dra in ett utländskt körkort om överträdelsen är tillräckligt stor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Måste man skicka in en kopia på sitt utländska körkort om polisen begär det?
Om din kille inte skickar in en kopia på sitt utländska körkort finns en risk att han blir misstänkt för brottet olovlig körning (3 § TBL). Olovlig körning innebär att någon kör ett körkortspliktigt fordon utan att inneha körkort. Jag rekommenderar därför din kille att skicka in en kopia på ditt körkort för att undvika misstankar om olovlig körning, som är ett brott som kan ge böter.

Kan polisen dra in ett utländskt körkort?
Ett körkort kan återkallas på flera olika grunder, där fortkörning kan vara en sådan grund (5 kap. 3 § 4 punkten KörkL). Även utländska körkort kan prövas på samma grunder (6 kap. 5 § KörkL). Ett utländskt körkort återkallas dock inte på samma vis som ett svenskt, men däremot kan dess giltighet i Sverige begränsas och få en slags spärrtid.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare