Kan polisen använda mot mig att de hittat narkotika i en bostad jag inte är skriven i?

Jag blev stoppad av polisen och misstänkt för drograttfylla. I samband med detta ville de göra husrannsakan, varpå jag gav fel nyckel och annan adress till de då jag bor inneboende och inte hade något "officiellt eget" boende i den staden och var skriven på annan ort. Dock fick de nys på vilken lägenhet jag egentligen bodde i och gjorde rannsakan där och hittade vissa olagliga substanser. Kan de använda det emot mig, då jag tekniskt sett inte har nån anknytning till lägenheten så som hyreskontrakt eller liknande? Min mamma äger lägenheten men har själv inte bott där. Kan polisen hävda att de "vet" att jag bor där och att det var mina saker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du är misstänkt för ett brott har det inletts en förundersökning. Under förundersökningen hålls det förhör och inhämtas annan bevisning som kan vara av värde. Sådan bevisning kan avse t.ex. husrannsakan. När förundersökningen är avslutad är det upp till åklagare att avgöra om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal.

Om det väcks åtal är det åklagaren som har hela bevisbördan. Åklagaren har en skyldighet att frambringa bevisning så det är ställt utom rimligt tvivel att du är skyldig till den eller de gärningar du är åtalad för. Det kan inte bara påstås att man "vet" att du bor i lägenheten och att det är dina saker. Det krävs att det kan bevisas. Huruvida det kan bevisas i ditt fall går det inte att göra någon närmre bedömning om. Sådant som kan tala till din nackdel är t.ex. fingeravtryck, DNA och eventuella vittnen.

Du kan således bli dömd för narkotikan, under förutsättning att det går att bevisa att det var din.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare