FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess13/02/2019

Kan person med förvaltare samtycka till att röja sekretessbelagd uppgift?

Har en person med förvaltare rätt att själv lämna samtycke till att bryta sekretess?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte besvara din fråga med precision eftersom det beror på (1) vad som ingår i förvaltarens uppdrag, (2) hur pass nedsatt beslutsförmåga huvudmannen har, och (3) vad de sekretessbelagda uppgifterna avser.

Rent generellt omfattas inte förvaltarens uppdrag av just den frågan (bryta sekretess). Och om huvudmannen inte lider av, till exempel, en allvarlig psykiskt störning så borde det inte vara några större problem att huvudmannen själv lämnar sitt samtycke att bryta en viss sekretessbelagd uppgift. Såklart under förutsättning att huvudmannen vet vad hen samtycker till, och att den aktör som eventuellt ska röja uppgiften, säkerställer att huvudmannen vet vilka uppgifter som hen samtycker till utlämnande av. Dessutom går det att få ledning av förvaltaren som kan användas i en bedömning av om det finns ett presumerat samtycke (det ska dock användas med försiktighet). Men det kan ju faktiskt vara så att röja den sekretessbelagda uppgiften går i linje med vad som bäst gagnar huvudmannen.

Dessa resonemang är tagna från olika avgöranden av Justitieombudsmannen (som bland annat övervakar dessa frågor). Dessa är: JO 1999/2000 s. 380 (den enskilde måste veta vad samtycket gäller), JO 1990/91 s. 366 (underförstått samtycke är inte alltid tillräckligt), och JO, beslutsdatum 2011-05-31, dnr 6300-2009 (myndigheter är skyldig att klarlägga omfattningen av ett samtycke).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare