FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/11/2018

Kan passagerare dömas för olovlig körning när föraren kört utan giltigt körkort?

En kille blev av med sitt am kort för att ha kört en traktor i 120 på en 70 väg. En vecka senare sätter han sig i en bil och blir sedan stoppad av polisen, bredvid sitter en kille och i baksätet en tjej.Vilka kommer att drabbas av detta, kan de som sitter bredvid få något problem i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som kör döms i första hand

När ett fordon körts av någon som saknar giltigt körkort är det i första hand den som kör fordonet som kan dömas för olovlig körning. (3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott).

Den som tillåter körningen kan dömas

Även den som är ägare av ett fordon eller representant för ägaren av ett fordon och som tillåter någon som saknar giltigt körkort att köra fordonet, kan dömas för tillåtande av olovlig körning. (3 § 3 st. i lagen om straff för vissa trafikbrott). Representant för ägaren kan man vara om man till exempel arbetar som bilförsäljare eller lånar en bil av ägaren. För att dömas krävs att man vetat om att personen man tillät köra bilen saknade giltigt körkort eller att man åtminstone borde ha vetat om att personen saknade giltigt körkort. Det kan i många fall krävas av ägaren eller representanten att den faktiskt kontrollerar att personen den lånar ut bilen till har körkort.

Passagerare

För att en passagerare ska kunna dömas för olovlig körning krävs alltså att passageraren är ägare av fordonet eller representant för ägaren. Dessutom krävs att passageraren tillåtit föraren att köra bilen med vetskap om att föraren saknade giltigt körkort, alternativt att passageraren borde vetat om att föraren saknade giltigt körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare