Kan pappan ansöka om ensam vårdnad trots att mamman gör allt för att klara upp sin situation?

Hej!

Min kompis kämpar med att hon blivit feldiagnostiserad som bipolär och fått medicin för det länge, vilket såklart inte hjälper efter som hon inte lider av just bipolaritet. Hon väntar på utredning och behandling för andra eventuella diagnoser. Hon va nyligen inlagd på psyk för att hon mår dåligt av att aldrig få hjälp. Hon är hemma nu sen några dagar och idag fick hon besked av sitt ex att han vill ha ensam vårdnad, vilket kommer knäcka henne.

Kan han bara göra så? Hon jobbar ju for att bli bättre och kunna ta hand om sina barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr är det fritt upp till varje förälder att väcka talan om vårdnad och detta när de än vill (6 kap. 5 § tredje stycket föräldrabalken). Det finns alltså ingenting som hindrar pappan från att begära ensam vårdnad av barnen i det här läget, hur mycket modern än anstränger sig för att klara upp sin situation. När hon dock fått ordning på sitt liv har hon också all möjlighet att väcka talan och begära gemensam vårdnad igen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare