Kan ordningsvakter kontrollera och neka gäster som inte har vaccinationsbevis från och med 1 december 2021?

Hej!

Undrar ifall ordningsvakter som jobbar på nattklubbar, konserthallar, etc, får/har rätt till att kontrollera covidbevis (vaccinpass) samt neka gäster som inte har detta? Dessa rekommendationer börjar ju gälla fr o m 1/12-2021. Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regeringen har beslutat om en ändring i begränsningsförordningen som möjliggör användning av vaccinationsbevis vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Denna ändring träder i kraft den 1 december 2021. Regeringens beslut innebär att om verksamhetsutövaren väljer att kräva vaccinationsbevis, behöver de inte beakta de deltagarbegränsningar som Folkhälsomyndigheten ser behov av för de allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som hålls inomhus med fler än 100 deltagare. Personer som är under 18 år och personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig mot covid-19 är undantagna. Vaccinationsbeviset är en del av det så kallade covidbeviset.

Enligt regeringens beslut ska anordnaren av sammankomsten eller tillställningen vid inpassage verifiera vaccinationsbevisets äkthet och kräva legitimation. De anordnare som använder vaccinationsbevis ska enligt Folkhälsomyndigheten även ha en rutin för hur kontrollen av vaccinationsbeviset ska genomföra. Du kan läsa mer på regeringens webbsida här.

Om du vill läsa mer om Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 så kan du göra det här.

Som svar på din fråga, om ordningsvakter eller annan personal som står vid inpassage, som vid bland annat nattklubbar som väljer att kräva vaccinationsbevis, så har de en skyldighet att kontrollera vaccinationsbevis på dem som de släpper in i lokalen. Som ett led i detta så torde de även kunna neka de som inte kan visa ett vaccinationsbevis.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare