FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/07/2022

Kan olovlig körning påverka mina möjligheter att ta körkort?

Hej, jag är femton och åkte på olovlig körning. Kommer de påverka mitt bilkörkort? Får tillbaka mitt am kort om ca en månad och de stod inget om framtiden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få bilkörkort behöver du först ansöka om körkortstillstånd. När du ansöker om körkortstillstånd gör Transportstyrelsen en så kallad lämplighetsbedömning om de anser att du är en lämplig förare. Vid bedömningen tar Transportstyrelsen hänsyn till både dina medicinska och personliga förhållanden, (3 kap 2 § Körkortslagen). Med personliga förhållanden menas att den som söker är pålitlig i nykterhetshänseende och att personen i övrigt kan antas komma att ta hänsyn till trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Om Transportstyrelsen inte anser att du är lämplig som förare kommer en spärrtid att bestämmas och inom den tiden får körkort inte utfärdas. Spärrtiden kan vara allt från en månad till högst tre år, (3 kap 9 § Körkortslagen).

Vad händer i ditt fall?

Eftersom att du har begått olovlig körning finns det anledning för Transportstyrelsen att anta att du inte kommer att visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Det finns alltså en risk att Transportstyrelsen kan komma att göra en bedömning att du inte anses som lämplig som förare och att en spärrtid kommer att utfärdas. Hur lång denna spärrtid skulle komma att bli är svårt för mig att säga eftersom det är en individuell bedömning som Transportstyrelsen gör. Om det rör sig om en olovlig körning som inte är grov kommer rimligen spärrtiden att vara inom det kortare tidsspannet. Med det sagt finns det även en möjlighet att Transportstyrelsen inte bestämmer någon spärrtid alls.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare