FrågaAVTALSRÄTTGåva24/05/2020

Kan någon annan låna pengar till min kontantinsats?

Hej! Vad händer om min syster privatlånar 40 000kr från banken och ger som en gåva till mig? Pengarna behöver jag som kontantinsats till en lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om det är tillåtet för din syster att låna pengar som hon ger till dig. Denna fråga är egentligen är uppdelad i två delar – först, din syster och banken och för det andra, du och din syster.

Bankens lån till din syster

Om din syster uppfyller de krav som banken har för att låna ut pengar är hon berättigad lån. Vad hon sedan väljer att göra med pengarna ligger inte i bankens intresse så länge hon kan betala ränta och amorteringar. Det finns således inget hinder för att din syster ska kunna låna pengar för dig. Det viktigaste är att du och din syster reglerar er inbördes relation.

Gåvan

Efter som det handlar om en större summa pengar skulle jag rekommendera att ni skriver ett gåvobrev. Gåvan är giltig i och med att pengarna överförs till ditt konto (2 § gåvolagen) men med gåvobrevet kan du också bevisa gåvan, om det skulle bli tvist.

Hur man skriver gåvobrev?

Gåva mellan personer som inte är äkta makar behöver inte registreras. Då det inte är fråga om fast egendom behöver gåvobrevet inte bevittnas. Det är därför mycket lätt att skriva ett giltigt gåvobrev mellan dig och din syster då endast ni två behöver närvara. Det går att hitta färdiga mallar på internet hur ni upprättar ett gåvobrev.

Några till tips:

Din syster kommer få ytterligare utgifter i och med lånet på 40 000 kr, såsom ränta. Om dessa också ska ingå i gåvan ska det tydligt framgå – annars bör ni upprätta ett skuldebrev vid sidan om gåvobrevet som reglerar hur mycket du ska betala av räntan. Var noga med att dokumentera att gåvan inte motsvarar en andel i din lägenhet, utan att det är en ren gåva.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med lägenheten!

Lawline RådgivareRådgivare