FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2020

Kan mopedförare åka fast för fortkörning på grund av foto av fartkamera?

Hej vad blir det för påföljder om man blir tagen på fortkörningskamera med moped? Eftersom att regestreringsnummret inte står fram på mopeden. Vad händer med lämpet till körkort om man har ett sånt? Kan dom bevisa vem det är på kameran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan åka fast för fortkörning med en moped när du fotats av en fartkamera.

Som du säkert känner till kan fartkameror endast fota fordon framifrån. Detta eftersom att polisen ska kunna identifiera delvis vilket fordon som är på bilden (vilket enklast görs med hjälp av registreringsskylten) och delvis vem föraren är. Som du skriver i din fråga sitter registreringsskylten på mopeder och motorcyklar bak på fordonet i regel bak på fordonet, varför dessa aldrig kan synas på foto av fartkamera. För att polisen ska kunna bötfälla en förare på grund av fortkörning krävs, oavsett om föraren kör moped eller bil, att det går att identifiera föraren på bilden.

Eftersom registreringsskylten inte syns på bilden krävs det alltså först och främst att polisen ändå kan identifiera att det är din moped baserat på färg, modell osv., och att det är du som kör mopeden. Detta blir förmodligen också svårt förutsatt att du burit heltäckande hjälm eller liknande. Vilken påföljd det skulle kunna bli fråga om, om polisen mot förmodan skulle kunna identifiera dig, kan jag dessvärre inte svara på eftersom jag bland annat inte vet hur allvarlig hastighetsöverträdelsen var.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare