Kan mitt körkortstillstånd bli återkallat på grund av att jag inte använt bilbälte?

Kan mitt körkorts tillstånd dras in om jag fått böter pågrund av att jag inte hafft bälte på mig i en bil (inte när jag körde) (1500kr)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör återkallelse av körkortstillstånd och regler om detta finns i körkortslagen (KörkL)

Kan ditt körkortstillstånd återkallas på grund av att du inte har använt bilbälte?

I 5 kap. 3 § KörkL står när Transportstyrelsen har rätt att återkalla ett körkort. Enligt 5 kap. 2 § KörkL gäller denna bestämmelse även för körkortstillstånd. Ett körkort/körkortstillstånd ska bland annat återkallas vid upprepade trafikförseelser (5 kap. 3 § 3 p. KörkL). Att inte använda bilbälte omfattas av denna punkt. Det innebär alltså att man kan bli av med sitt körkortstillstånd om man fått böter för att inte ha använt bilbälte. Det räcker dock inte med att man inte haft bilbälte en gång, utan det måste ske upprepade gånger. I ditt fall tolkar jag det som att du bara fått böter en gång, vilket inte är tillräckligt. Ditt körkortstillstånd ska alltså inte bli återkallat.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare