Kan mitt körkort återkallas igen efter grov olovlig körning?

Hej. Fick mitt körkort indraget 12 månader för rattfylleri (drog) och lämnade prover i 6 månader men ungefär 4 veckor innan jag skulle få tillbaka det så tog polisen mig för grov olovlig körning och rattfylleri för det fanns spår av benzo i blodet. Men har nu fått tillbaka mitt körkort från transportstyrelsen ändå och är väldigt fundersam över om jag får köra bil eller inte? Får polisen ta kortet av mig om jag blir stoppad? Finns det en chans att det blir indraget igen eller kommer jag bli av med det helt? Dommen är inte fastställd ännu.

Mvh P

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du fått tillbaka körkortet från Transportstyrelsen efter att du lämnat prover får du köra bil eftersom ditt körkort är giltigt. Ditt körkort kan dock återkallas på grund av brottsligheten du nu eventuellt gjort dig skyldig till. Körkortet återkallas däremot inte per automatik utan efter beslut från Transportstyrelsen. När domen vunnit laga kraft kommer den att skickas till Transportstyrelsen som kontaktar dig för det fall att det blir aktuellt att eventuellt återkalla ditt körkort. Du får då möjlighet att yttra dig innan återkallelsen eventuellt sker. Så länge du inte hört något från Transportstyrelsen om återkallelse av ditt körkort kan du därför köra vidare.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare