Kan mitt hyresavtal bli uppsagt utan anledning?

Hej, vi ska hyra en sommarstuga privat. I kontraktet står det att hyr tiden gäller 5 år. Med 6 månaders uppsägningstid. Min fråga är om dom som hyr ut får bryta detta kontrakt inom dessa 5 år även om vi sköter allt som vi ska. Vi har fria händer att fixa saker i stugan och vill nu säkerställa att dom inte kan säga upp kontraktet i förtid när vi fixat till stugan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det är en sommarstuga ni ska hyra är det ett hyresavtal med fritidsändamål, vilket gör att lagen om uthyrning av egen bostad inte blir tillämplig fastän detta sker privat. Det krävs nämligen att man hyr ut sin bostad för annat än fritidsändamål. Detta leder till att ert avtal omfattas av den så kallade Hyreslagen istället, vilket innebär Jordabalkens 12 kapitel. Där har du som hyresvärd ett så kallat besittningsskydd, vilket gör att hyresvärden inte kan säga upp ert avtal utan särskild anledning, 12 kap 42 § JB. Exempel här är bland annat att man inte betalt hyran, vanskött bostaden eller utan tillåtelse överlåter bostaden åt annan. Om hyresvärden ändå säger upp avtalet har ni alltså ingen skyldighet att direkt flytta ut, utan bör istället genast kontakta hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare