FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/06/2019

Kan mitt företag köpa en fastighet och sedan hyra ut en del av fastigheten till som privatbostad?

Jag driver ett aktiebolag som är på jakt efter en lokal för kontorsplatser. Nu har jag hittat ett hus (en villa), med möjlighet för uthyrning då fastigheten är uppdelat som 2 lägenheter. Finns det något juridiskt som hindrar mitt aktiebolag från att köpa, alternativt starta ett dotterbolag och köpa fastigheten - hyra ut den ena delen som bostad och använda den andra delen i egen regi som kontor för 4 personer?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nej, det finns egentligen inga hinder mot att du köper boendet genom ditt bolag och sedan hyr ut det till dig själv. Detta är inte särskilt ovanligt för ägare av framför allt fåmansföretag. Det får dock främst en del skattemässiga implikationer som kan vara bra att veta om.

Du måste nämligen betala en marknadsmässig hyra till bolaget för upplåtelsen av lägenheten som privatbostad, s.k bostadsförmån. Om du inte betalar någon hyra, alternativt hyra under marknadsmässigt pris, kommer du att förmånsbeskattas för mellanskillnaden upp till den marknadsmässiga hyran. Förmånsbeskattningen sker i inkomstslaget tjänst om du arbetar i bolaget eller i inkomstslaget kapital om du "enbart" är ägare av bolaget (det räknas då som förtäckt utdelning).

I bostadsförmånen ingår, förutom hyran, alla kostnader som är direkt hänförliga till boendet. Det innebär att även kostnader för uppvärmning, vatten, sopupphämtning etc räknas in. Alla de kostnader som betalas av bolaget och är hänförliga till boendet ("privata kostnader") ska alltså tas upp som bostadsförmån. Även andra kostnader som är rent privata som bolaget betalar behöver du också ta upp som förmån.

Om det dessutom är så att du arbetar i bolaget så ska bolaget betala sociala avgifter på förmånens, eller förmånernas, värde.

Bra att veta är också att lagfartskostnaden för företag är ganska mycket högre (4,25%) än för privatpersoner (1,5%).

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare