Kan mitt ex kräva tillbaka de gåvor som han har gett mig?

Hejsan!

Jag har precis gjort slut med en kille. Vi har varit ett par i ca. 12 månader.

Under denna tid har han bjudit mig på 2 st resor, köpt en massa presenter både till mig och till mina barn.

Nu när jag bryter vårt förhållande så hotar han mig med att han vill ha tillbaka alla pengar han lagt ut på mig och mina barn under denna tid.

Jag har aldrig bett honom om ngt eller lånat pengar av honom. Men han menar att jag har lurat honom.

Han vill göra en rättslig process av detta och jag undrar nu om detta är möjligt.?

Vi jobbar på samma ställe och idag har han suttit och dragit ut alla sina kontoutdrag.

Säger att han kontaktat en jurist och att antingen blir det en civilrättslig process eller så anmäler han mig för bedrägeri.

Jag har aldrig någonsin uppmanat honom att köpa ngt eller lägga ut dessa pengar. Utan det har han valt själv.

Och precis som i alla relationer kan såklart en relation ta slut av olika anledningar.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka krav uppsätts för att något ska klassificeras som en gåva?

Bestämmelser om gåvor finns i gåvolagen. För att något, i juridisk mening, ska klassas som en gåva finns det tre kriterier som måste uppfyllas:

1. Förmögenhetsöverföring - Att till exempel pengar, en fastighet eller föremål ska överföras från gåvogivaren till gåvotagaren.

2. Det ska vara frivilligt - Innebär att inget tvång, utpressning eller dylikt ska ligga till grund för gåvan.

3. Gåvoavsikt - Gåvogivaren ska ha för avsikt att ge den aktuella gåvan till gåvotagaren.

I det fall ovan anförda kriterier är uppfyllda, kan gåvorna inte tas tillbaka. Inte heller kan gåvogivaren, i detta fall din före detta kille, vinna framgång i frågan genom en civilrättslig process. Om kriterierna är uppfyllda finns det ingen grund för talan.

Kan det vara bedrägeri?

Brottet bedrägeri återfinns i Brottsbalken (BrB). För att kunna dömas för bedrägeri uppställs följande krav (9 kap. 1 § BrB).

Gärningsmannen ska:

1. Genom vilseledande,

2. Förmå någon till en handling eller underlåtenhet

3. Som innebär förmögenhetsöverföring

Detta ska leda till ekonomisk skada hos brottsoffret och ekonomisk vinning för gärningsmannen.

Vad innebär detta för dig?

För att din före detta partner ska kunna få ersättning eller kräva tillbaka de gåvor som du fått under förhållandets gång, antingen genom en civilrättslig process eller genom att anmäla dig för bedrägeri, krävs det att han varken har haft viljan eller avsikten att ge dig dessa gåvor. Det måste alltså ha funnits någon typ av våld, tvång eller annat brottsligt förfarande från din sida som förmått honom till dessa handlingar. I det fall sådan omständigheter inte föreligger, kommer din före detta partner inte kunna vinna framgång i dessa mål, varken på ett civilrättsligt eller på ett straffrättsligt plan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare