FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/02/2015

Kan misstroendeförklaring och extra val påkallas av enskilda?

Hej

Jag har en fråga angående vår konstitution.

I vilket läge kan medborgarna i Sverige utan att vara representanter i Riksdagen kräva att det blir tex nyval eller misstroendeförklaring mot sittande regering. Om det är möjligt i vår konstitution och vad i så fall dom krävs för detta.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Misstroendeförklaring (eller misstroendevotum) är ett parlamentariskt instrument för att avsätta regeringen eller ett statsråd som för svensk rätts del regleras i regeringsformen (RF). RF 13 kap. 4 § stadgar att yrkande om misstroendeförklaring kan väckas av minst en tiondel av riksdagens ledamöter, dvs. 35 st. För att förklaringen ska gå igenom krävs att minst hälften av ledamöterna, dvs. 175 st., röstar för den. Ingen enskild medborgare kan med verkan ta initiativ till eller kräva misstroendeförklaring, utan denna möjlighet tillkommer (som en följd av den indirekta demokratin i Sverige) endast riksdagsledamöterna.

Inte heller extra val (nyval) till riksdagen kan påkallas av enskilda medborgare. Extra val beslutas istället om av regeringen med stöd av RF 3 kap. 11 §, alternativt blir det en automatisk följd av att talmannens förslag till statsminister förkastats fyra gånger av riksdagen (RF 6 kap. 5 §).

MVH

Lawline RådgivareRådgivare