Kan mina skulder bli min makes skulder eller påverka honom om vi skulle gifta oss?

Om jag har skulder och min särbo inga skulder..om vi gifter oss, blir mina skulder även hans? På verkar det honom på nåt vis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över dels om dina skulder kan skrivas över på din make om ni skulle gifta er, dels om dina skulder kan påverka din make på något vis. Din fråga aktualiserar dels regler i äktenskapsbalken (ÄktB), dels regler i utsökningsbalken (UB). Jag kommer därför att utgå ifrån båda dessa lagar när jag besvarar din fråga.

Dina skulder kan inte bli din makes skulder

En grundläggande princip inom äktenskapsrätten är principen om särförvaltning som återfinns i 3 kap. 1 § ÄktB. Principen innebär att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. För din make innebär detta att dina skulder inte kan skrivas över på honom endast på grund av den anledningen att ni ingår ett äktenskap.

Dina skulder kan påverka din make

Det finns dock situationer som ändå kan påverka din makes ekonomi till följd av dina skulder. Jag kommer att behandla de olika situationerna under rubrikerna nedan.

Vid en eventuell utmätning

Om du är skyldig någon pengar och du inte kan betala kan kronofogden göra en utmätning. Det innebär att kronofogden tar din egendom, säljer den och betalar skulden. Anta att en utmätning skulle bli aktuellt för en make till följd av en skuld och kronofogden kommer till makarnas gemensamma hem. Om bara den ena maken har skulder får kronofogden som huvudregel bara utmäta den skuldsatta makens egendom. Den andra makens egendom kan alltså inte utmätas för den skuldsatta makens skulder. Det finns dock en specialregel när det gäller makar som kan bli relevant i ditt fall.

Utmätning hos gifta makar

Kronofogden kan utmäta lös egendom som makarna har i sin gemensamma besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör den andra maken ensam eller det görs sannolikt att egendomen tillhör båda makarna med samäganderätt (4 kap. 19 § första stycket UB). Det finns alltså en presumtion som säger att, den lösa egendomen som finns i er gemensamma besittning, tillhör dig och kan därför utmätas. För din make skulle detta innebära att hans egendom kan utmätas för att täcka dina skulder.

Det går dock att bryta presumtionen d.v.s. den andra maken kan undvika att hans/hennes egendom utmäts för den skuldsatta makens skulder. Den andra maken kan antingen göra det sannolikt att makarna samäger egendomen eller styrka att egendomen är hans/hennes.

Visa samägande

Ofta ägas egendomen i det gemensamma hemmet av makarna gemensamt. Det räcker då att någon av makarna eller båda gör sannolikt att de samäger egendomen. Man kan exempelvis behöva uppvisa en faktura där båda makarna står som köpare. Även om man kan visa att ett samägande föreligger kan egendomen fortfarande utmätas (8 kap. 8 § första stycket UB). I en sådan situation kommer den andra maken att få halva summan från försäljningen. Samägande är alltså inte ett hinder från utmätning.

Visa ägande

Kronofogden kan inte utmäta egendomen om det framgår att den andra maken är ägare till egendomen. För din make skulle detta innebära att egendomen som han äger kan utmätas för att täcka dina skulder, om han inte kan styrka att egendomen tillhör honom. Det är ett högre beviskrav för att visa ägande än samägande. Din make måste exempelvis uppvisa kvitton, köpekontrakt, gåvobrev eller andra handlingar som styrker att han äger egendomen.

Vid en eventuell skilsmässa

Eftersom ni funderar på att ingå äktenskap är det också värt att nämna vad som händer när ett äktenskap upplöses. Skulderna kan nämligen spela roll vid en eventuell bodelning i samband med äktenskapsskillnad (skilsmässa).

Allmänt om bodelning

När ett äktenskap upplöses, antingen genom äktenskapsskillnad eller dödsfall, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Utgångspunkten i svensk rätt är likadelning, d.v.s att makarnas egendom ska delas 50/50. Uppdelningen av makars egendom görs i giftorättsgods och enskild egendom. I bodelningen d.v.s. det som ska delas mellan er, ingår endast giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Med giftorättsgods menas all egendom som inte har gjorts enskild (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom ska hållas utanför bodelningen och delas alltså inte lika mellan er. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Det kan exempelvis vara egendom som någon make har fått genom testamente eller gåva där det framgår att egendomen ska vara den makens enskilda. Makarna kan också själva genom äktenskapsförord göra egendom till enskild och därmed undanta den från bodelningen.

Det första steget i en bodelning är att räkna ihop era tillgångar, den s.k. andelsberäkningen (11 kap. 1 § ÄktB). När ni har listat era tillgångar ska varje make göra avdrag för sina skulder från sitt giftorättsgods, den s.k. skuldtäckningen (11 kap. 2 § första stycket ÄktB). Eftersom varje make svarar för sina egna skulder görs avräkningen för varje make för sig. Det värde som återstår efter att avdrag har gjorts för att täcka skulderna, ska läggas samman för att slutligen delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB).

Skulder påverkar bodelningen

Som jag redan nämnt ovan svarar varje make svarar för sina skulder. Din make kan alltså aldrig bli skyldig att täcka dina skulder. Däremot kommer dina skulder att påverka utgången i bodelningen. Beroende på hur mycket skulder du har påverkas summan som ni sedan ska dela lika på. I den mån dina skulder är större än tillgångarna, alltså om dina tillgångar inte räcker för att täcka dina skulder, får detta som följd att du går in i bodelningen utan någon egendom från din sida att dela upp mellan dig och din make. I en sådan situation kommer endast din makes egendom att delas upp mellan er.

Ni kan upprätta ett äktenskapsförord

För att undvika att detta sker kan ni genom äktenskapsförord avtala om egendomsordningen i äktenskapet och på så vis reglera vad som ska ingå i en eventuell bodelning (7 kap. 3 § första stycket ÄktB). Tänk på att ett äktenskapsförord måste upprättas skriftligt, dateras och undertecknas av er båda (7 kap. 3 § andra stycket ÄktB). Någon bevittning krävs inte men det är något som enligt min mening ändå är värt att överväga. Om det skulle uppstå en tvist huruvida en make skrivit under äktenskapsförordet så är det den make som påstår att det finns ett giltigt äktenskapsförord som har bevisbördan för sitt påstående. Därför kan det ändå vara av intresse för er att ha vittnen när ni skriver under äktenskapsförordet även om det inte föreligger något sådant krav. Tänk på att äktenskapsförordet måste registreras hos Skatteverket för att få avsedd verkan (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB).

Exempel

Jag förtydligar detta med ett exempel.

Anta att make A och make B ansöker om äktenskapsskillnad. Make A har egendom som är värd 50.000 kronor och har en skuld på 100.000 kronor. Make B har egendom för 100.000 kronor men har inga skulder. De har inte ett äktenskapsförord.

Deras egendom räknas först ihop och delas sedan på hälften. Eftersom make A har mer skulder än tillgångar är den makens tillgångar 0 kronor. Make B:s tillgångar på 100.000 delas därför på hälften mellan dem och make B blir tvungen att betala 50.000 kronor till make A. Om makarna i stället hade haft ett äktenskapsförord där all egendom gjorts enskild så hade make B inte behövt dela sin egendom med make A.

Sammanfattning och råd

Ett äktenskapsförord är extra viktigt om den ena maken är skuldsatt. Som framgått är huvudregeln att all egendom ska delas lika mellan er, om ni inte har ett äktenskapsförord. Om bara du är skuldsatt kan det betyda att ni endast delar lika på din makes egendom. Tänk på att ett äktenskapsförord inte skyddar mot utmätning av kronofogden. Ett äktenskapsförord anger endast hur er egendom ska delas vid äktenskapsskillnad och anger inte vem av er som äger vilken egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare