Kan mina danska borgenärer kräva in min skuld i Sverige?

Hej!
Jag undrar hur det fungerar med min skuld.

Jag är dansk o jag jobbar i Danmark och har min inkomst i Danmark men jag bor i Sverige.
Jag har en skuld i Danmark som jag inte kan betala.

Kan mina danska borgenärer göra något här i Sverige eller hur fungerar det?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kunna verkställa indrivande av en skuld i Sverige, krävs något som kallas för en exekutionstitel. Detta regleras i Utsökningsbalkens 3 kap. Av Utsökningsbalkens 3 kap 2 § framgår dock att verkställighet genom utländska exekutionstitlar regleras i särskilda bestämmelser.

Huvudregeln är att en exekutionstitel som har meddelats i en främmande stat får verkställas i Sverige endast om det finns avtal om detta mellan Sverige och den främmande staten eller om frågan regleras i en gemenskapsrättsakt.

Idag gäller den så kallade Bryssel I-förordningen mellan alla EU-medlemsstater förutom Danmark.
--> När det gäller Danmark tillämpas istället den så kallade Brysselkonventionen.

Enligt art. 26 i denna konvention kan en dansk dom verkställas i Sverige utan något särskilt förfarande.

Detta innebär att de danska borgenärerna kan göra en ansökan hos fogderet för att därigenom få en dom/exekutionstitel som sedan blir verkställbar även i Sverige. Svaret på din fråga blir därför att skulden från Danmark även kan drivas in här i Sverige, förutsatt att du har tillgångar här.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare