FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/08/2020

Kan mina barnbarn byta efternamn till mitt flicknamn?

Kan mina biologiska barnbarn byta till mitt flicknamn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är ja, dina barnbarn kan byta efternamn till ditt flicknamn.

Bestämmelser om namnbyte finns reglerat i Lag (2016:1013) om personnamn (namnlagen). 18 § namnlagen säger att en person får byta sitt efternamn till ett äldre släktnamn som funnits i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan någon i släkten bar namnet än fyra generationer tillbaka. Detta innebär att en person kan byta till ett efternamn som t.ex. personens mamma, mormor, mormors mor eller mormors mormor har burit om namnet har funnits inom släkten i minst två generationer.

Dina barnbarn kan alltså byta efternamn till ditt flicknamn så länge ditt flicknamn funnits i er släkt i minst två generationer (t.ex. att din mamma eller pappa även bar namnet).

Byte av namn görs genom en ansökan till Skatteverket (3 § namnlagen). Information om hur en sådan ansökan går till finns på Skatteverkets hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare