FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/01/2019

Kan min underåriga dotter ingå avtal på egen hand?

Hej!

Min dotter har fått en häst utan min vetskap hon är 16 år och alltså omyndig.,personeb som gav hästen har upprättat ett avtal att hästen är hennes och att hon ska stå för allt tills målsman skriver på pappren för ägande enligt travförbundets regler... Detta kommer jag Inte göra! Kan jag lämna tillbaka hästen då jag absolut inte ger godkännande till detta? Ägarens man och en vän till min dotter (18år) har skrivit under som vittne till detta sk ägande bevis..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din dotter kan ingå avtal för egen räkning. Regler om detta finns i föräldrabalken (FB).

Enligt 9 kap.1 § FB får den som är under arton år inte råda över sin egendom eller åta sig förbindelser. I förarbetena till lagen tydliggörs att sådana avtal som en underårig ingår utan vårdnadshavarnas samtycke blir ogiltigt. Utifrån detta är avtalet som din dotter skrivit på alltså ogiltigt, eftersom din dotter inte har fått något godkännande från sin/sina vårdnadshavare .

Hoppas du fick svar på dina fråga!
Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare