FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal22/07/2021

Kan min svägerska sälja huset som vi hyr av henne till någon annan, trots att vi har ett underskrivet avtal om att vi ska få köpa det vid ett senare tillfälle?

Hej!

Jag och min fru hyr en villa av min bror och svägerska där det står i hyresavtalet att vi hyr villan tillsvidare och i kolumnen särskilda bestämmelser står det ; den dagen då vi kan stå för lånen på fastigheten, då ska ägarna ( bror och svägerska) sälja fastigheten för den summa som kvarstår av av lånen i sparbanken.. Kontraktet är Undertecknat av alla 4 berörda parter

Det vi undrar nu hur giltigt är kontraktet? Då svägerskan barn vill att hon ska lägga ut huset till försäljning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som ni har ett hyresavtal, där den hyra som du och din fru betalar går till att betala av lånen på villan. Ni har ett bindande hyresavtal emellan er, där alla parter har undertecknat, se 1 § avtalslagen. Detta är dock inte ett bindande avtal om senare köp.

Formkrav på avtal gällande fast egendom

När det gäller köp av fast egendom, i det här fallet villan, omfattas det av strikta formkrav i jordabalken. Det innebär att ett fastighetsköp blir bindande först när ett köpekontrakt upprättas, där det framgår vilken fastighet, vem som är säljare och köpare samt vilken köpeskilling det gäller, se 4 kap 1 § jordabalken.

Handpenningsavtal, utfästelser om fastighetsköp binder inte avtalsparterna till att genomföra köpet, se 1 § avtalslagen.

Dessa formkrav är strikt ställda. Det innebär att om det inte finns ett köpekontrakt, finns det heller inte ett bindande avtal.

När det gäller villan är alltså den utfästelse om att ni ska köpa huset när ni klarar av att ta över lånen bindande. Tyvärr innebär det att din svägerska kan sälja huset.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare