Kan min son överlåta hälften av arvet till sin syster?

När min far dog gjorde jag ett arvsavstående till min son. Nu har jag även fått en dotter och skulle vilja att de får lika andelar av arvet. Kan min son, som nu är blivit myndig, överlåta hälften av arvet till sin syster? Dödsboet är fortfarande oskiftat sedan 2001.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar

Ja din son kan överlåta hälften av arvet om han vill det, för ett mer utförligt svar - läs vidare.

Din fråga handlar om arv och reglerna kring detta finns i Ärvdabalken (ÄB).

Vem kan ärva?

Huvudregeln är att enbart levande människor kan ärva. Dock kan även barn som är avlade innan arvlåtarens död ärva om de därefter föds levande, 1 kap. 1 § ÄB. Arvlåtaren är benämningen på den som dött vars egendom ska fördelas.

Om arvsavstående

Du beskriver att du har gjort ett arvsavstående till förmån för din son, jag antar därför att din dotter inte fanns med i bilden då. Vid arvsavstående så fortsätter arvet ner i arvsordningen som om den avstående var död. Näst i tur var då din son, 17 kap. 2 § ÄB.

Kan hälften av arvet överlåtas till din dotter?

Om din son vill ge bort hälften av arvet till sin syster så är det praktiskt möjligt. Den överlåtelseformen som enligt mig är naturligast då är genom gåva. Det finns inte längre någon gåvoskatt så arvet kommer inte naggas i kanten. Ur bevishänseende kan det vara bra att göra ett gåvobrev trots att det inte finns något krav på det. Om ni vill ha hjälp att skriva ett sådant kan ni använda Lawlines avtalstjänst.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare