Kan min son få uppehållstillstånd på grund av anknytningen till mig?

Hej!

Jag har flyttad till Sverige för att bo med någon här i Sverige. Min mindreåriga dotter har också fått uppehållstillstånd och bor nu med mig här. Jag och min dotter har permanent uppehållstillstånd och bor tillsammans med min sambo. Jag har bott här i drygt två år. jag har kvar en son i mitt hemland som är 25 år gammal. Han har varit beroende av mig även i vuxen ålder. Han är den enda kvarvarande i familjen i mitt hemland, pappan är död sedan många år. Min fråga är så här: Kan min son ansöka om att återförenas med mig, som sista person i familjen som är kvar i mitt hemland?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga har såväl du som din dotter fått ett permanent uppehållstillstånd här i Sverige och du har varit här i två år.

I Sverige är det däremot endast i undantagsfall som din son kan få ett uppehållstillstånd för att han skall få flytta hit med anknytning till dig och din dotter. Men om det är så att ni bodde tillsammans i hemlandet innan du kom till Sverige och om ni är beroende både känslomässigt och socialt av varandra är möjligheterna bättre. Ni bör då kunna visa att du och din son har svårt att leva utan varandra.

Viktigt är däremot för att öka era chanser för att få uppehållstillstånd för din son att så fort som möjligt efter att du har fått permanent uppehållstillstånd ansöka om uppehållstillstånd för din son. Du finner information om detta på Migrationsverkets hemsida. Att ansöka nära inpå att du fått ditt permanenta uppehållstillstånd är viktigt eftersom det är just detta som visar att du och din son har en beroendeställning till varandra.

Slutligen behöver du även vara medveten om att migrationsverket kommer titta på dina möjligheter att försörja din son om han skulle komma hit. Du måste ha en tillräcklig stor bostad och även den ekonomin som behövs för att kunna försörja er båda. Mer information om just detta hittar du också på migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas nu att allt löser sig för dig och att din son återförenas med dig. Har du fler funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss igen.

God fortsättning!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare