FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/10/2021

Kan min sambo ta över halva mitt hus

Hej!

Min sambo och jag har gjort slut och han hävdar nu att han har rätt till halva vinsten av huset. Jag äger huset till 100% och står på alla lån för det. Han har inte betalat något för huset vid köptillfället. Jag fick i samband med köpet av huset även låna pengar av min mamma, vilket möjliggjorde köpet. Jag hävdar att jag köpte huset till mig och mina två barn (som inte är min sambos barn). Kom direkt från en bodelning där mitt ex köpte ut mig ur huset vi ägde tillsammans. Jag kände att det var viktigt att jag ägde min nuvarande bostad helt själv då samboförhållandet som nu har tagit slut var så otroligt nytt. Lånet jag fick av min mamma fick jag dessutom under premissen att jag skulle stå som enda ägare av huset. Detta är dock inget som står i skuldebrevet, däremot har det uttalats muntligt med ett vittne närvarande.

Min ex-sambo tror nu även att han har rätt att bo i huset varannan vecka med sina barn och att jag då bör hålla mig bort och vice versa. Detta till vi har löst bodelningen. Vad gäller egentligen? Har han öht rätt att bo kvar tills vi har löst allt? Känner mig helt förtvivlad och förstår inte hur jag inte kan anses äga mitt eget hus.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om Sambolagen:

Det avgörande är om din ex-sambo flyttade in i huset i samband med att du köpte huset eller inte och om du hade för avsikt att ni skulle bo där gemensamt. Om du köpte huset för att ni skulle bo där tillsammans (använda bostaden gemensamt) så har sambon rätt till halva värdet av huset vid en bodelning trots att huset är ditt. Detta framkommer av 3 § och 8 § Sambolagen (SamboL). Bestämmelserna gör många förvånade. Den känsla av förtvivlan som du uttrycker delar du med många. Många tycker det är svårt att förstå att halva ens egendom plötsligt kan anses vara någon annans för att man flyttat ihop med en person och efter en tid väljer att flytta isär.

Det framgår inte riktigt av din fråga om din ex-sambo flyttade in samtidigt som du köpte huset eller inte. Du hävdar i vart fall att du inte köpte huset med tanken på samboendet. Om du har möjlighet att bevisa detta skulle det kanske kunna vara en framkomlig väg. Enligt de så kallade förarbetena till Sambolagen så är den avgörande faktorn (i de fall då samboskapet inleds samtidigt som husköpet görs) vad som är avsikten med köpet (prop. 1986/87:1 s. 258).

Om lånet:

Det finns möjlighet att via testamente eller gåvobrev ge någon annan pengar med villkor att egendomen ska vara enskild. Det betyder att den egendom man fått eller den egendom som ersatt denna (om man t ex använt pengar till att köpa ett hus) inte får bodelas. Ett muntligt uttalande vid ett lån är däremot inget som jag kan se påverkar bodelningsreglerna. Dessutom var ju villkoret att du skulle äga huset och det villkoret uppfylldes ju.

Om boendefrågan:

Om det visar sig att bodelningsreglerna i Sambolagen gäller finns det regler i Sambolagen om boende. Det finns möjlighet för en sambo att ansöka om att domstolen skall avgöra boendefrågan tillfälligt (28 § SamboL). Den som inte har rätt att bo kvar måste flytta (29 § SamboL). Det som främst avgör frågan är vem som bäst behöver bostaden.

Sammanfattning:

Finns det möjlighet för dig att bevisa att du inte hade för avsikt att huset skulle användas för din och din ex-sambos gemensamma användning vid köptillfället har du ett mycket bättre utgångsläge eftersom Sambolagens regler om bodelning då inte längre gäller.

Kom ihåg att alltid i fortsättningen skriva ett samboavtal där det framgår att Sambolagen inte ska gälla, så du slipper hamna i den här situationen igen.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Franck OlofssonRådgivare