Kan min sambo slänga ut mig ur vår lägenhet?

Hejsan!

Min sambo köpte en bostadsrätt till vår familj i somras.

Vi har bott tillsammans i snart 1,5 år.

Jag är folkbokförd på annan adress och har varit under hela tiden.

Nu vill min sambo separera och vill att jag omedelbart ska flytta.

Vi har inte skrivit något eget samboavtal.

Han står på lån på bostaden och vi har delat upp ekonomin på så sätt att han står för bostadskostnader och jag för allt annat.

Har han rätt att bara kasta ut mig?

Vad jag fått till mig går vi under sambolagen.

Han har hotat med att byta lås på dörrarna om jag inte flyttar härifrån.

Vi har även ett gemensamt barn så han skulle ju aldrig kunna påstå att vi inte haft ett förhållande.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du konstaterat finns de aktuella reglerna i sambolagen. När sambor separerar kan en av er begära att den egendomen som klassas som samboegendom ska delas upp mellan er i en bodelning (8 § SamboL). Med samboegendom menas till exempel gemensamma möbler men också den gemensamma bostaden. Ett krav som måste vara uppfyllt för att egendom ska anses vara samboegendom är att den införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Du har alltså rätt att göra anspråk på lägenheten trots att din sambo köpt den, om den köptes för att ni gemensamt skulle bo där, vilket det låter som på dig. Om din sambo däremot köpt den för sin egen skull har du inte rätt till någon del av den i en bodelning.

Om ni genomför en bodelning läggs värdet av all er samboegendom ihop och delas sedan på två. I uppdelningen av vem som får vad kan det bli så att din sambo får lägenheten om den ägs av hen. Det innebär att om värdet av din andel av samboegendomen inte kan täckas av annan egendom måste din sambo kompensera dig med pengar.

Dessutom finns en övertaganderätt. Den av er som anses ha bäst behov av bostaden kan få överta denna om det anses skäligt (16 § 2 st SamboL). Ett exempel på en sån situation är om du till exempel ska vara boendeförälder åt ert barn och förväntas ha svårt att hitta en bostad som passar familjen.

Sammanfattningsvis ingår bostadsrätten i en bodelning, förutsatt att din sambo förvärvat den för att ni ska leva i den tillsammans, vilket det verkar som. Din sambo kan då inte kasta ut dig och du kan ha möjlighet att överta bostaden om du anses behöva den bäst och om inte ska du kompenseras för att din sambo får lägenheten på sin lott.

En begäran om bodelning måste ske inom ett år från dess att ett samboförhållande upphört.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare