Kan min sambo göra anspråk på en nyköpt bostadsrätt i händelse av en separation?

Hej.

Jag och min sambo har varsin hyresrätt. Vi brukar bo tillsammans, under några månader hos henne och några månader hos mig. Jag har köpt en bostadsrätt som håller på att byggas klart snart. Frågan är kan hon begära att få hälften av min bostadsrätt vid eventuell bodelning efter seperation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga, jag utgår även från att ni är sambon enligt 1 § sambolagen.

Som utgångspunkt i sambolagen ska vid en separation och på begäran av minst en av parterna en bodelning göras mellan dem som avser samboegendomen (8 § sambolagen). Som samboegendom räknas den gemensamma bostaden och bohaget (3 § sambolagen). Utgångspunkten är att en bostad anses vara gemensam egendom om den förvärvats för gemensam användning. Så även om du har full äganderätt betyder det inte nödvändigtvis att bostaden inte ingår i en bodelning. Ifall bostaden är förvärvad innan ert förhållande inleddes talar det ofta för att den inte är förskaffad för gemensam användning, eller om det gått i arv eller gåva, det är intentionen som ges betydelse. Men i och med att bostadsrätten införskaffats efter samboförhållandets uppkomst talar det emot att det är din enskilda egendom. Men vid bedömningen läggs mest vikt på det huvudsakliga syftet med köpet, ifall det är avsett att användas av båda samborna som bostad kommer det vara samboegendom och delas mellan er i händelse av en bodelning. Men om syftet inte är att ni ska bo tillsammans i den kommer din sambo inte kunna göra anspråk på den i en bodelning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare