Kan min sambo förbjuda mig att en kompis inte får övernatta i vårt hus när han är bortrest?

Vi äger halva huset var.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget i lag som ger din sambo utrymme till att förhindra dig från att bjuda hem gäster, oavsett om ni samäger huset eller inte. Det enkla svaret är, nej han kan inte förbjuda dig att låta en kompis övernatta medan han själv är bortrest.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare