Kan min sambo få rätt till mitt hus?

Jag äger ett hus o har blivit sambo. Mitt förslag är, att vi har delad ekonomi, han bet hälften av driften + slitage = 4000:- /mån. (Marknadsmässig hyra för området är minst det dubbla). Jag står för renovering/underhåll. Han tjänar 12-13t kr/mån mer än mej, som jag tänker att han kan investera i annat. Mat delar vi på. Han vill gärna ha en del av värdeökningen på mitt hus ifall vi skulle separera. Det kan ju bli så, att jag isf måste ta ett lån för att lösa ut honom. Då får jag det sämre än innan han flyttade in. Huset är min trygghet, jag är rädd att mista det.

Hur ska jag gå till väga?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (förkortas SamboL).

Utgångspunkten för att samboförhållande är att samborna äger sin egendom. Det enda som kan komma att bli föremål för en bodelning är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget i denna bostad, detta kallas för samboegendom och ska delas lika vid en bodelning (14 § SamboL). För att en bostad ska anses vara samboegendom krävs att den är förvärvad i syfte att utgöra sambornas gemensamma bostad (5 § SamboL). För ditt fall så äger ju du huset sedan innan och din partner flyttar först in senare. Huset kommer därför inte anses utgöra samboegendom, och ska således inte ska omfattas av en eventuell bodelning.

Vill du och din sambo att han ska få ta del av värdeökningen skulle jag rekommendera att ni avtalar särskilt om det, då han i regel inte anses ha rätt till denna som inflyttande sambo till ditt hus.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare