Kan min sambo bli betalningsansvarig för mina skulder?

Jag har skulder hos kronofogden och om några månader blir jag sambo med min pojkvän .

Jag vill inte blanda in honom i mina skulder .

Kan kronofogden dra från hans tillgångar ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ett samboförhållande svarar var och en för sina skulder. Din framtida sambo kan därmed inte bli betalningsskyldig för dina skulder! Men om du inte skulle betala och istället hamna hos Kronofogden, kan det påverka din sambo om Kronofogden behöver göra en utmätning av egendom för att få in pengarna.

En utmätning betyder att Kronofogden gör en värdering av egendom som du har och säljer den för att få pengar till skulden. Egendomen som Kronofogden tar måste tillhöra den personen som har skulden. Men om egendomen finns hemma hos personen så förutsätter Kronofogden att den också att den tillhör denne. I och med att ni kommer att bo tillsammans innebär det att saker som kanske bara tillhör din sambo också blir föremål för utmätning, eftersom sakerna finns hemma hos dig och din sambo. Det är då upp till dig att bevisa för Kronofogden att sakerna tillhör din sambo. Om du inte kan bevisa det så har Kronofogden rätt att ta sakerna (4 kap. 19 § Utsökningsbalken).

Det finns således en risk att din sambo blir av med egendom på grund av dina skulder, men din sambo kommer själv aldrig bli direkt betalningsansvarig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Majken ThörnRådgivare