FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/03/2016

Kan min pappa adoptera mig?

Hej! Jag undrar om min pappa ensam kan "adoptera" mig? Jag är 23 år, och mina föräldrar hade gemensam vårdnad om mig. Min mamma har aldrig funnits där, och är kraftigt alkoholiserad. Skulle min pappa kunna stå ensam på pappret som min förälder?

Jättetacksam för svar!

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din pappa kan adoptera dig.

Gällande rätt

Rörande ensam vårdnad:

Enligt 6 kap 6 § Föräldrabalken (FB) kan föräldrar med gemensam vårdnad om barnet avtala att en av dem ska ha vårdnaden om barnet.

Om en av föräldrarna brister i omvårdnaden av sitt barn på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, ska rätten enligt 6 kap 7 § FB besluta om ändring i vårdnaden. Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad ska rätten anförtro ensam vårdnad åt den förälder som inte försummar sitt barn. För att detta ska ske krävs att det finns en villig och lämplig person som har ett förhållande med barnet. Det ska även antas att barnet kan acceptera personen som vårdnadshavare.

Men enligt 6 kap 2 § FB upphör vårdnaden om ett barn när barnet fyller 18 år.

Rörande adoption:

I 4 kap 1 § FB sägs att den som fyllt 25 år får adoptera. Om adoptionen avser eget barn behöver man bara ha fyllt 18.

Enligt förarbetena till samma paragraf föreligger inget hinder att adoptera sitt eget barn. Det krävs dock en lämplighetsprövningen och att adoptionen fyller något förnuftigt ändamål.

Vad som gäller för dig

Då du är över 18 år kan din pappa inte längre begära ensam vårdnad om dig. Det hade annars varit ett lämpligt alternativ till adoption.

Däremot finns en möjlighet för honom att adoptera dig. Men då krävs en särskild anledning till adoptionen. Då du, som jag förstått det, är din pappas biologiska dotter har du ett bättre rättsligt skydd som situationen är idag än om han skulle adoptera dig. Så frågan är om det skulle anses finnas tillräckliga skäl för adoptionen.

Då det är för att utesluta din frånvarande mamma som du vill genomföra en adoption skulle det kunna vara ett skäl att få genomföra den. Men å andra sidan har du rent juridiskt bättre förutsättningar utan en adoption. Jag får känslan av att eftersom din mamma redan är frånvarande är det mest för att det ”ska stå på papperet” att det är din pappa som tar hand om dig som du vill att han ska kunna adoptera dig.

Det skulle eventuellt kunna gå att ordna, men att göra en utredning om det går tyvärr utanför det jag kan erbjuda genom denna gratisrådgivning.

Sammanfattning

Din pappa kan alltså adoptera dig i teorin, om ni har en bra anledning som överväger fördelarna med du inte blir adopterad. Om du vill veta mer om detta och få hjälp med en djupare utredning kan du vända dig till expressrådgivningen Lawline erbjuder, http://lawline.se/ask_a_question/express. Ni kan även anlita en jurist från Familjens jurist för att gå vidare med ärendet, http://lawline.se/boka.

Hoppas att det var svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor får du gärna höra av dig igen på sanna.wetterin@lawline.se

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare