Kan min mor ge bort stugan hon ärvt av far till mig?

Min undran, min far har gått bort och han ägde en fastighet ett fritidshus, är det dödsboet som äger den nu eller är det min mor(dem var gifta)?

Nu vill hon ge den fastigheten som gåva till mig, jag har även en syster men som går med på detta.

Är det då min mor som ska skriva den som gåva med ett gåvobrev till mig?

Eller ska även min syster skriva den, tänker om det är dödsboet som äger den nu? Å vi alla är väl som ägare av dödsboet.

Det finns inga skulder på den fastigheten.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Förutsatt att din far inte hade några barn utanför äktenskapet med din mor är det bara hon som ärver honom, men med fri förfoganderätt (3 kap 1 § Ärvdabalk). Det innebär att hon får göra vad hon vill med det hon ärvt av din far, utom att testamentera över det (3 kap 2 § Ärvdabalk). Den dagen din mor går bort ärver ni det hon ärvde av din far efter honom, och det som var hennes efter henne. Det är alltså din mor som är dödsbodelägare, och hon som kan ge bort sommarhuset. När en förälder ger en gåva till sitt barn så presumeras det vara ett förskott på arv om inget annat är sagt, det vill säga att du kommer att få mindre än din syster den dagen som din mor går bort, eftersom du redan fått stugan (6 kap 1 § Ärvdabalk). Ni kan bestämma att stugan inte ska vara förskott på arv om ni vill det, då kan ni skriva det i gåvobrevet.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare